streda 16. septembra 2009

Smernice pre kredibilitu na webe

B.J. Fogg (2002) vytvoril na základe veľkého prieskumu 10 smerníc pre kredibilitu vo webovskom prostredí:

1. Vytvorte možnosť pre overenie presnosti informácií na svojej stránke. Kredibilitu si zvýšite, ak poskytnete podporu tretej strany (napr. citácie, referencie, zdrojový materiál) pre informácie, ktoré poskytujete a hlavne ak na ne odkazujete linkom. Aj keď si používateľ daný link neotvorí, bude vašej stránke viac dôverovať. 

2. Ukážte, že za vaším sídlom stojí ozajstná, legitímna organizácia. Najjednoduchšie je pridať na stránku fyzickú adresu danej organizácie, alebo zoznam členov a pod. 

3. Zvýraznite odbornosť a expertízu svojej organizácie v obsahu a v službách, ktoré poskytujete. Máte v tíme experta? Sú vaši spolupracovníci a poskytovatelia autority? Ste spojení s rešpektovanými organizáciami? Ak áno, dajte to jasne najavo. Naopak, nedávajte na stránku linky, ktoré odkazujú na sídla, ktoré majú nízku kredibilitu. 

4. Ukážte, že za vaším sídlom stoja čestní a vierohodní ľudia. Pridajte aj ich fotografie a text – napríklad životopis, alebo aj informácie o rodine a záľubách daného človeka. 

5. Uľahčite spôsob kontaktu. Najjednoduchšia cesta, ako zvýšiť kredibilitu, je poskytnúť jasné kontaktné údaje: telefónne číslo, fyzickú adresu a emailovú adresu. 

6. Nadizajnujte stránku tak, aby vyzerala profesionálne (primerane vaším účelom). Je dokázané, že ľudia rýchlo ohodnotia sídlo na základe vizuálnej percepcie. Treba dbať na layout, typografiu, obrázky a pod. 

7. Snažte sa, aby vaše sídlo bolo ľahko použiteľné a užitočné. 

8. Aktualizujte váš obsah pravidelne a často. Ak sa tam nič nemení, dajte najavo, že sídlo bolo prekontrolované. 

9. Zabráňte akémukoľvek komerčnému obsahu na vašich stránkach. Reklama odrádza a znižuje dôveryhodnosť. Ak je nevyhnutné, aby ste mali reklamu na sídle, jasne ju oddeľte od ostatného obsahu. Taktiež deaktivujte pop-u technológiu, pretože tá obťažuje používateľov a znižuje kredibilitu. 

10. Vyhýbajte sa chybám, nech vyzerajú byť akokoľvek malé a zanedbateľné. Typografické chyby, nefunkčné odkazy a pod. znižujú kredibilitu viac ako by ste čakali. Taktiež je dôležité udržiavať vašu stránku dostupnú a funkčnú.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bibliografické odkazy:

FOGG, B.J. 2002. Stanford Guidelines for Web Credibility: a Research Summary from the Stanford Persuasive Technology Lab [online]. Stanford : Stanford University, 2002 [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: .



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 komentáre:

  1. Ahoy, myslim si, ze su to vynikajuce informacie, uz Ta mam v RSS. Jedna vec, kredibilita je vyraz otrasny a ani len ja sam netusim co konkretne znamena. Co takto doveryhodnost?

    - Kamil

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Kamil,
    tesi ma, ze to tu sledujes a ze sa Ti tieto informacie zdaju uzitocne.
    Urcite budem pokracovat.

    Kredibilita je o nieco sirsi pojem ako doveryhodnost v tomto kontexte. Ako som pisala v prvom prispevku Kredibilita ), ide o suhrn doveryhodnosti, spolahlivosti a odbornosti.
    Da sa povedat, ze je to korektny slovensky odborny vyraz, ktory je komplexnejsi, ystiznejsi a presnejsi.

    OdpovedaťOdstrániť