streda 16. septembra 2009

Kredibilita ako kvalita

         Kredibilitu by sme mohli prirovnať ku kvalite. Kvalitné webovské sídlo zvyšuje dôveryhodnosť. Kvalitu informačného zdroja ovplyvňuje viacero faktorov. Sú rozdelené do troch skupín: Kontextuálne faktory, obsah a formát (Bioma, 2002). 

         Do kontextuálnych faktorov sa radí rozsah a predpokladané publikum, t.j. predmetový záber zdroja a či je záber relevantný k predpokladanému publiku. Dalším faktorom v tejto kategórii je autorita a reputácia zdroja informácií a taktiež autora, resp. organizácie. Tretím kontextuálnym faktorom je porovnanie informačného zdroja s inými, podobnými zdrojmi, sídlami. 

         Do kategórie obsahu sa radia faktory pokrytia – či je zdroj úplný, aká je jeho retrospektíva a či odkazuje aj na iné, externé zdroje s podobným zameraním. Do obsahu patrí aj presnosť – či je informácia presná, či prešla kontrolou, či je možné na stránke reagovať v prípade nájdenia chyby alebo nesprávnosti informácie, či sa na stránke nachádzajú štylistické, gramatické chyby a či je prezentovaná dostatočne odborne a zároveň zrozumiteľne. V kategórii obsahu sa nachádza aj faktor aktuálnosti informácií a pravidelnosti aktualizácie. 

         Posledná kategória zahŕňa faktory týkajúce sa formátu, čiže prístupnosť – dostupnosť servera, potreba špeciálnych softvérov alebo hardvérov, registrácia používateľa, jazykove mutácie, copyright a pod. ´Fformát tvorí aj dizajn a layout a jednoduchosť používania.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zdroj:

BIOME. 2002. Factors affecting the quality of an information source [online]. [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: .



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára