streda 16. septembra 2009

Kredibilita ako spoľahlivosť a odbornosť

         V predošlom článku (Kredibilita ako kvalita) spomínané kategórie a faktory je možné zhrnúť do dvoch hlavných vlastností kredibility, tak ako to navrhol kolektív vedcov na Stanforde (Fogg, 1999):
- spoľahlivosť (trustworthiness) - odbornosť (expertise).

         Spoľahlivosť definujú ako pravdivosť, nezaujatosť a dobrý zámer. Obsahom je vnímanie dobra alebo morálky, etiky zdroja. Odbornosť je charakterizovaná termínmi ako napríklad kompetencia, erudícia a renomé. Obsahom sú vnímané poznatky a kvalifikácia.

         O tri roky dokončili Fogg a kolektív (2002a) výskum, ktorého cieľom bolo zistenie faktorov, ktoré majú a ktoré namjú vplyv na kredibilitu webovského sídla. Sú rozdelné na dve časti – na spoľahlivosť a odbornosť. Do kategórie spoľahlivosti patria nasledujúce faktory:

- doterajšie spoľahlivé skúsenosti so stránkou,

- uvedenie fyzickej adresy organizácie,

- uvedenie telefónneho čísla,

- uvedenie emailovej adresy,

- definovanie politiky ochrany súkromia používateľa,

- na stránke sú uvedené odkazy, ktoré pochádzajú alebo odkazujú na spoľahlivé stránky,

- stránka bola odporúčaná v novinách, časopisoch, elektronickom spravodaji a pod.,

- stránku používateľovi odporučil priateľ,

- na stránke sú uvedení známi zákazníci,

- stránka reprezentuje neziskovú organizáciu,

- URL adresa sa končí na .org.

         Medzi negatívne faktory spoľahlivosti môžeme zaradiť reklamu a sponzorstvo, komerčné zameranie, potrebné zalogovanie používateľa, sídlo je hosťované ďalšou stranou, na sídle sa vyžaduje platený prístup, stránka sa pomaly naťahuje, doména nekorešpnduje s názvom organizácie, na stránke je neaktuálny obsah, zlá navigácia a odkazy na nedôveryhodné zdroje.

Do kategórie odbornosti patria tieto pozitívne faktory:

- stránka poskytne rýchlu odpoveď na otázku zákazníka,

- stránka poskytuje vyčerpávajúcu informáciu vzťahujúcu sa k danému problému,

- ku každému článku sú uvedené autorove odporúčania,

- ku každému článku sú uvedené citácie,

- na stránke sú možnosti vyhľadávania,

- stránka má viac jazykových mutácií,

- na stránke sú aj názory a recenzie používateľov,

- na stránke sú recenzie alebo ratingy obsahu,

- na stránke je obsah podľa preferencií používateľa,

- stránka zistí, že ju používateľ už navštívil,

- na stránke sú uvedené ocenenia, ktoré získala.


         Medzi negatívne faktory môžeme zaradiť to, že a stránke je veľa informácií, ktoré sa nevzťahujú k žiadnemu zdroju, na stránke sú typografické chyby, stránka je niekedy nedostupná, na stránke sú nefunkčné spojenia a pod.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bibliografické odkazy:

FOGG, B.J., TSENG, H. 1999. The Elements of Computer Credibility[online]. New York : ACM Press, 1999 [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: .

FOGG, B.J. et al. 2002a. Stanford-Makovsky Web Credibility Study : investigating What Makes Web sites Credible today [online]. [Stanford University], 2002. Dostupné na internete: . Zdroj: MAKULOVÁ, S. 2005. Hodnotenie webových stránok. In: Ikaros [online]. 2005, roč. 9, č. 11 [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: . URN-NBN:cz-ik2036. ISSN 1212-5075.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára