B.J. Fogg (2003) vytvoril teóriu, v ktorej vysvetľuje ako ľudia hodnotia kredibilitu online zdrojov. Volá sa „Prominence – Interpretation Theory“ – Teória význačnosti a interpretácie. Táto teória je zložená z dvoch situácií, ktoré nastávajú, keď ľudia hodnotia dôveryhodnosť:
1. zaznamenávajú si niečo, všimnú si niečo (Prominence) - význačnosť
2. vytvoria si o tom úsudok (Interpretation) – interpretácia.
Zaznamenanie niečoho je ovplyvnené úlohou, ktorú má používateľ splniť, skúsenosťami, s ktorými disponuje, obsahom daných stránok, individuálnymi rozdielmi medzi používateľmi a pod. Dôležitá je aj motivácia a schopnosti používateľa. Na priradenie hodnôt a významu k daným elementom vplýva najmä kultúra, skúsenosť s danou témou, heuristika, zručnosť, poznatky používateľa a pod. Ak sa tieto dva prvky spoja, dostaneme dopad dôveryhodnosti.
Je nevyhnutné, aby nastali obidve situácie a práve v danom poradí. Ak sa tak nestane, nemôžeme hovoriť o hodnotení dôveryhodnosti. Tento proces nie je jednorazový, ale cyklický. Používateľ do svojho hodnotenia zahŕňa stále nové aspekty, až kým nie je spokojný so svojím vlastným hodnotením.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bibliografické odkazy:
FOGG, B.J. 2003. Prominence-Interpretation Theory : explaining how people assess credibility. In: CHI [online]. 2003 [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára