Slovo kredibilita má v slovenskom jazyku synonymum dôveryhodnosť, vierohodnosť alebo spoľahlivosť. Tak, ako je možné povedať, že daný časopis je spoľahlivý, lebo má vysoký punc kredibility, alebo, že dôveryhodný človek je spoľahlivý, môžeme povedať, že aj webovská stránka je kredibilná. Pozostáva z množstva informácií, na základe ktorých sa používateľ rozhodne udeliť jej určitý stupeň dôveryhodnosti.
Podľa Matthewa Eastina (2001) je vo výsledkoch porovnávania kredibility medzi televíziou a tlačou na vrcholku televízia. Tej dôverujú ľudia viac ako novinám, či časopisom. Internet ako nové médium, ktoré sa neustále rozvíja má rôzne vnímanie kredibility. Nedá sa tak ľahko porovnovať s ostatnými médiami, pretože každá stránka je iná a vytvára iný pocit dôveryhodnosti, spoľahlivosti a odbornosti.
Internet ako taký nespadá pod žiadnu formu vlády alebo ministerstva. V posledných rokoch sa vytvorili štandardy pre prístupnosť (accessibility), ktoré sú platné pre všetky webovské sídla, s akýmkoľvek zameraním a obsahom. No kredibilitu si vytvárajú jednotlivé inštitúcie sami, pretože každá sféra má určité odlišnosti v ponímaní dôveryhodnosti.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zdroje:
MAKULOVÁ, Soňa. 2005. Hodnotenie webových stránok. Ikaros [online]. 2005, roč. 9, č. 11 [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: . URN-NBN:cz-ik2036. ISSN 1212-5075
EASTIN, Matthew S. 2001. Credibility Assessments of Online Health Information: The Effects of Source Expertise and Knowledge. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. 2001, roč. 6, č.4 [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: <>.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára