utorok 19. januára 2010

Rozdiel vo vnímaní kredibility u bežného používateľa a experta

Na základe viacerých výskumov Kath Straub a Susan Weinschenk (2003) spojili výsledky toho, ako vnímajú kredibilitu webových sídiel bežní používatelia a odborníci. V nasledujúcej tabuľke je zoznam kritérií uvedený v poradí v závislosti od frekvencie. Na prvom mieste je kritérium, ktoré najviac zaváži v tom, či daní používateľ bude stránke dôverovať alebo nie. Zhrnutie ukazuje, že laici sa zameriavajú viac na spoľahlivosť a vizuálne vlastnosti stránky a experti na odbornosť a pôvod informácií.

Laici

Experti

1.

Vzhľad a dizajn

Meno

2.

Informačné zameranie

Informačné zdroje

3.

Informačný dizajn

Motív spoločnosti

4.

Reklama

Informačné zameranie

5.

Motív spoločnosti

Reklama

6.

Meno a reputácia

Vzhľad a dizajn

7.

Informačné predsudky

Informačné predsudky

8.

Informačná presnosť

Informačný dizajn

9.

Štýl písania

Štýl písania

10.

Informačné zdroje

Informačná presnosť


Výskumy dôveryhodnosti stránok z konkrétnych oblastí a poznanie kritérií hodnotenia expertov z určitej oblasti môže veľmi napomôcť dizajnérom webu a informačným architektom pri vytváraní sídiel zo špecifickej oblasti poznania. Zistené poznatky je dôležité aplikovať do praxe, oboznamovať s nimi širokú masu používateľov, čo im pomôže nielen v profesionálnom živote ale aj pri bežnom vyhľadávaní najrelevantnejších informácií na internete.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-
Bibliografické odkazy:
STRAUB, Kath, WEINSCHENK, Susan. 2003. Web Credibility. UI Design Newsletter - Insights from Human Factors International [online]. 2003, marec [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: http://www.humanfactors.com/downloads/mar03.asp>.




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára