Výskumníci (Fogg, 2001) vytvorili škálu siedmych kategórií, ktoré obsahovali niekoľko faktorov, ktoré pozitívne alebo negatívne ovplyvňujú vnímanie kredibility na webovom sídle.
Prvou kategóriou je „reálne zázemie organizácie“ – patrí sem napr. uvedenie fyzickej adresy firmy alebo inštitúcie, telefónny, emailový kontakt, fotky autorov webu, členov organizácie, ich krátka biografia a pod. Ak sídlo nie je anonymné, ale naopak, poskytuje veľa informácií o svojich tvorcovh, zvyšuje to kredibilitu.
Druhou kategóriou je „jednoduché používanie sídla“ – sídlo napr. ponúka možnosť vyhľadávania v archíve článkov, má profesionálny vzhľad, je nadizajnované zrozumiteľne a zmysluplne, súbory sa nesťahujú dlho, nie je potrebné inštalovať neznáme softvéry a navigácia je logická. Pokiaľ sídlo tieto predpoklady nespĺňa, používateľ ho označí za nedôveryhodné a už sa naňho nevráti.
Treťou kategóriou je „odbornosť“ – sídlo je uznávané inými spoločnosťami a organizáciami, pri článkoch je uvedený titul alebo pracovné zázemie autora, pod článkami sú uvedené zdroje a citácie, stránku je možné ohodnotiť, sídlo uvádza ceny, ktoré vyhralo a pod.
Štvrtou kategóriou je „spoľahlivosť“ – sídlo je prelinkované s iným, o ktorom si používateľ myslí, že je dôveryhodné, sídlo disponuje dokumentom o zásadách písania a publikovania obsahu, obsahuje linky na vonkajšie materiály a zdroje, predstavuje neziskovú organizáciu, končí doménou .org a pod. Spoľahlivosť sa zvyšuje aj vtedy, ak je sídlo odporučené niekým známym.
Piatou kategóriou je „personalizácia“ – ak stránka rozozná, že daný používateľ ju už niekedy navštívil a na základe cookies sa mu prispôsobí podľa krokov, ktoré vykonal v minulosti, zvyšuje to v očiach používateľa kredibilitu. Taktiež ak používateľ dostane email s potvrdením transakcie, ktorú vykonal, alebo ak stránka vyžaduje vytvorenie prihlasovacieho konta, to všetko zvyšuje dôveryhodnosť sídla.
Šiestou kategóriou sú „komerčné implikácie“ – sídlo je propagované v rádiu alebo televízii, sídlo je navrhnuté pre nákup a finančné transakcie, obsahuje jednu alebo viacero reklám, stránka automaticky otvára nové okno s reklamou, reklamu je zložité odlíšiť od ostatného textu a pod. Niektoré faktory tejto kategórie dokážu silno znížiť kredibilitu sídla.
Poslednou kategóriou je „amaterizmus“ – či bola stránka aktualizovaná od poslednej návštevy používateľa, či sídlo poskytuje možnosť zmeny jazyka, či je sídlo malé alebo veľké, či je podporované iným, veľkým sídlom, či meno spoločnosti zodpovedá názvu v URL adrese, či sa na sídle nachádzajú typografické chyby, či sú všetky odkazy funkčné, ako často sa obsah aktualizuje a pod. Tu je potrebné sa vyvarovať akýmkoľvek chybám a nepodceňovať detaily, lebo aj tie najmenšie dokážu používateľa odradiť a znížiť týmdôveryhodnosť v dané sídlo.
V nasledujúcom obrázku č.1 sú zhrnuté všetky kategórie faktorov, ktoré vplývajú na kredibilitu webového sídla. V záporných hodnotách sú faktory, ktoré ju znižujú a v kladných sú tie, ktoré ju zvyšujú.
Obr. č.1 : Ako vplývajú kategórie faktorov na kredibilitu (Fogg, 2001) (kliknite na obrázok pre zväčšenie)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bibliografické odkazy:
FOGG, B.J., et al. 2001. What makes websites credible? : A report on a Large Quantitative Study [online]. [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: http://captology.stanford.edu/pdf/p61-fogg.pdf.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára