sobota 15. mája 2010

Výťah z výskumu „What makes web sites credible?“

Výskumníci Fogg, Marshall, Laraki, Osipovich, Varma, Fang, Paul, Rangnekar, Shon, Swani a Treinen na Stanfordskej univerzite v Kalifornii zahájili v roku 2001 výskum, ktorý sa zaoberal otázkou „Čo robí stránku kredibilnou?“ (Fogg, 2001). Bola to rozsiahla kvantitatívna štúdia, v ktorej sa zúčastnilo vyše 1400 respondentov. V zastúpení boli obe pohlavia, rôzne vekové skupiny, polovica bola z USA a druhá polovica z Fínska, rôzne vzdelanostné úrovne, rôzna výška príjmov, rôzny stupeň skúseností s internetom, minimálne jeden nákup cez internet a priemerný čas strávený na internete bol 14 hodín týždenne.
Výskumníci (Fogg, 2001) vytvorili škálu siedmych kategórií, ktoré obsahovali niekoľko faktorov, ktoré pozitívne alebo negatívne ovplyvňujú vnímanie kredibility na webovom sídle.

Prvou kategóriou je „reálne zázemie organizácie“ – patrí sem napr. uvedenie fyzickej adresy firmy alebo inštitúcie, telefónny, emailový kontakt, fotky autorov webu, členov organizácie, ich krátka biografia a pod. Ak sídlo nie je anonymné, ale naopak, poskytuje veľa informácií o svojich tvorcovh, zvyšuje to kredibilitu.

Druhou kategóriou je „jednoduché používanie sídla“ – sídlo napr. ponúka možnosť vyhľadávania v archíve článkov, má profesionálny vzhľad, je nadizajnované zrozumiteľne a zmysluplne, súbory sa nesťahujú dlho, nie je potrebné inštalovať neznáme softvéry a navigácia je logická. Pokiaľ sídlo tieto predpoklady nespĺňa, používateľ ho označí za nedôveryhodné a už sa naňho nevráti.

Treťou kategóriou je „odbornosť“ – sídlo je uznávané inými spoločnosťami a organizáciami, pri článkoch je uvedený titul alebo pracovné zázemie autora, pod článkami sú uvedené zdroje a citácie, stránku je možné ohodnotiť, sídlo uvádza ceny, ktoré vyhralo a pod.

Štvrtou kategóriou je „spoľahlivosť“ – sídlo je prelinkované s iným, o ktorom si používateľ myslí, že je dôveryhodné, sídlo disponuje dokumentom o zásadách písania a publikovania obsahu, obsahuje linky na vonkajšie materiály a zdroje, predstavuje neziskovú organizáciu, končí doménou .org a pod. Spoľahlivosť sa zvyšuje aj vtedy, ak je sídlo odporučené niekým známym.

Piatou kategóriou je „personalizácia“ – ak stránka rozozná, že daný používateľ ju už niekedy navštívil a na základe cookies sa mu prispôsobí podľa krokov, ktoré vykonal v minulosti, zvyšuje to v očiach používateľa kredibilitu. Taktiež ak používateľ dostane email s potvrdením transakcie, ktorú vykonal, alebo ak stránka vyžaduje vytvorenie prihlasovacieho konta, to všetko zvyšuje dôveryhodnosť sídla.

Šiestou kategóriou sú „komerčné implikácie“ – sídlo je propagované v rádiu alebo televízii, sídlo je navrhnuté pre nákup a finančné transakcie, obsahuje jednu alebo viacero reklám, stránka automaticky otvára nové okno s reklamou, reklamu je zložité odlíšiť od ostatného textu a pod. Niektoré faktory tejto kategórie dokážu silno znížiť kredibilitu sídla.

Poslednou kategóriou je „amaterizmus“ – či bola stránka aktualizovaná od poslednej návštevy používateľa, či sídlo poskytuje možnosť zmeny jazyka, či je sídlo malé alebo veľké, či je podporované iným, veľkým sídlom, či meno spoločnosti zodpovedá názvu v URL adrese, či sa na sídle nachádzajú typografické chyby, či sú všetky odkazy funkčné, ako často sa obsah aktualizuje a pod. Tu je potrebné sa vyvarovať akýmkoľvek chybám a nepodceňovať detaily, lebo aj tie najmenšie dokážu používateľa odradiť a znížiť týmdôveryhodnosť v dané sídlo.

V nasledujúcom obrázku č.1 sú zhrnuté všetky kategórie faktorov, ktoré vplývajú na kredibilitu webového sídla. V záporných hodnotách sú faktory, ktoré ju znižujú a v kladných sú tie, ktoré ju zvyšujú.

Obr. č.1 : Ako vplývajú kategórie faktorov na kredibilitu (Fogg, 2001) (kliknite na obrázok pre zväčšenie)



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bibliografické odkazy:
FOGG, B.J., et al. 2001. What makes websites credible? : A report on a Large Quantitative Study [online]. [cit. 2008-11-21]. Dostupné na internete: http://captology.stanford.edu/pdf/p61-fogg.pdf.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára