Výber webových sídiel a expertov
Vedci (Stanford, 2002) sa snažili vybrať rôzne typy sídiel v danej oblasti. Vždy boli orientované na zákazníka, čitateľa a používateľa. Líšili sa napr. tým, že firma, resp. inštitúcia pôsobila len na internete alebo naopak, existovala aj fyzicky. Preferované boli sídla so všeobecným zameraním, ale zaradené bolo aj špecifické (napr. s témou rakoviny pľúc). Úplne vyňaté boli sídla, ktoré mali časť obsahu prístupnú len po zaplatení istého poplatku. Zahrnutých bolo niekoľko sídiel, ktoré si vyžadovali vytvorenie prihlasovacieho mena a hesla. Výskumníci sa snažili vybrať sídla s rôznou potenciálnou hodnotou dôveryhodnosti. Nevybrali len samé najlepšie sídla, ale naopak, práve tie, ktoré sa zdajú byť menej kredibilné, aby sa na základe komentárov dozvedeli, v čom to v skutočnosti spočíva. Na základe životopisov a odborných skúseností vybrali vzorku expertov. Snažili sa, aby vzorka bola pestrá aj po geografickej stránke, čiže zahrnuli viacero štátov USA. Z finančného okruhu bolo vybratých aj viacero ľudí s rôznymi akademickými a obchodnými skúsenosťami, ako napr. profesor, žurnalista, finančný riaditeľ a priemyselný analytik.
Priebeh výskumu
Kontaktovaní boli najprv emailom a potom aj telefonicky. Výskumné úlohy prebiehali online, prostredníctvom webových stránok – jedna pre finančníkov a druhá pre expertov z oblasti lekárskych informácií. Vždy porovnávali dvojicu stránok. Nemohli prejsť na ďalšiu dvojicu, kým nedokončili vyhodnotenie tej aktuálnej. Najprv posudzovali stránky experti v dvoch spomínaných oblastiach a na základe toho sa vytvoril model, ktorý bolo možné aplikovať aj na webové sídla iných odborov (Stanford, 2002). Následne veľké množstvo bežných používateľov ohodnotilo rovnakých 10 webových sídiel a úlohou vedcov bolo zistiť prečo a kde robia pri hodnotení kredibility chyby. Vytvorilo sa desať hlavných kategórií, ktoré mali respondenti komentovať. Kategórie boli: reklama, motív spoločnosti, vzhľad sídla, informačné predsudky, informačný dizajn, informačné zameranie, informačná presnosť, informačné zdroje, meno a reputácia a napokon štýl písania.
Výsledky výskumu
Na základe analýzy dát z výskumu boli vyvodené nasledovné tabuľky (tab. č.1 a č.2), ktoré ukazujú do akej miery sa experti verzus laici venujú danej kategórii pri hodnotení kredibility webového sídla.
Tab. č.1: Kategórie ovplyvňujúce kredibilitu – lekárske informácie (Stanford, 2002) (kliknite na obrázok pre zväčšenie)

Tab. č.2: Kategórie ovplyvňujúce kredibilitu – finančné informácie (Stanford, 2002) (kliknite na obrázok pre zväčšenie)

Z tabuliek (Stanford, 2002) vidno, že experti lekárskych a finančných informáci, aj laici majú úplne odlišné ponímanie kredibility. Zatiaľ čo pre expertov lekárskych informácií je dôležité meno a reputácia sídla a informačné zdroje, pre expertov z finančnej oblasti sú zdroje informácií na poslednom mieste a meno a reputácia sa nachádza v strede hodnotiaceho rebríčka. Najvyššie hodnotené je pre nich informačné zameranie sídla a motív spoločnosti. Prekvapivo – reklama je na vyššom mieste u lekárskych expertov ako finančných. Čo sa týka laikov, ak ide o webové sídla s lekárskym zameraním, najdôležitejší je vzhľad sídla, informačné zameranie a informačný dizajn. Najmenej ich zaujíma štýl písania a informačné zdroje. Pri skúmaní webových sídiel s finančnými informáciami, najviac laikov zaujal opäť vzhľad sídla a informačný dizajn. Najmenej informačné zdroje a informačné predsudky. Výsledky laikov medzi sebou sa líšili len veľmi málo, boli takmer rovnaké, ale výsledky expertov jednotlivých odborov sa odlišovali vo veľkej miere. Ak porovnáme expertov a laikov v danom odbore, viac sa zhodovali ich názory na webové sídla s finančnými informáciami.
Predpokladaná hypotéza toho, že experti sa budú viac zameriavať na obsahovú a informačnú stránku sídla a laici skôr na vzhľadovú sa potvrdila. Experti z lekárskej oblasti prikladali oveľa väčší dôraz na zdroje informácií a reputáciu danej stránky, autora alebo inštitúcie ako sa predpokladalo. Viac ako 50 % laikov dôveruje stránkam, ktoré majú krajšiu grafiku, layout, dobrú typografiu a farebnú schému (Stanford, 2002).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bibliografické odkazy:
STANFORD , Julliane, et al. 2002. Experts vs. Online Consumers: A Comparative Credibility Study of Health and Finance Web Sites. In Consumer Web Watch Research Report [online]. 2002. [cit. 2009-02-07]. Dostupné na internete: http://www.consumerwebwatch.org/dynamic/web-credibility-reports-experts-vs-online.cfm.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára