Na základe skúmaných zdrojov, doterajších výskumov a v mojej diplomovej práci nadobudnutých výsledkov, si dovolím vymedziť niekoľko požiadaviek na kredibilitu webového sídla s lekárskymi informáciami. Nasledujúce odporúčania sú vhodné pre tvorcov lekárskych webových sídiel, ako aj pre používateľov, ktorí chcú vedieť do akej miery sú kredibilné ich obľúbené sídla.
Komu je sídlo určené?
Výber okruhu recipienta. Pokiaľ nie je určená konkrétna skupina používateľov (napr. študenti prvého stupňa vysokoškolského štúdia medicíny alebo všeobecní lekári pre deti a dorast, široká verejnosť), je potrebné rozdeliť sídlo na sekciu pre odborníkov, expertov a na sekciu bežných používateľov. Obe tieto skupiny totiž uprednostňujú iné skupiny faktorov, ktoré ovplyvňujú ich vnímanie kredibility daného sídla.
Ak sa určí recipient, je možné podľa nasledovného obrázku (kliknite na obrázok pre zväčšenie) vypracovať tie prvky webového sídla, ktorým dávajú jednotlivé skupiny najväčšiu hodnotu.
Reálne zázemie
- dajte používateľovi jasne najavo, že za sídlom je reálna organizácia, kto je zodpovedný za obsah a vzhľad sídla, kto je autorom článkov,
- uvádzajte plné mená autorov, pridajte ich životopis, fotografiu,
- nezabudnite na fyzickú adresu inštitúcie, emailový a telefonický kontakt.
Jednoduchosť použitia
- pri tvorbe webového sídla nezabúdajte na zrozumiteľnú a logickú navigáciu, jednoduchý a funkčný layout, profesionálny vzhľad,
- pridajte vyhľadávací prvok spolu s popisom ako využívať rozšírené vyhľadávanie (pokiaľ je sídlo dostatočne veľké a rozšírené vyhľadávanie je naozaj potrebné),
- pokiaľ nejde o sídlo, ktoré sprístupňuje výhradne len platené časopisy a články, mal by byť celý obsah sídla prístupný zadarmo,
- ak pre prístup k určitým informáciám vyžadujete vytvorenie prihlasovacieho konta, žiadajte pri registrácii len základné potrebné údaje, nepredlžujte proces registrácie, pretože používateľ takéto sídlo rýchlo opustí.
Odbornosť
- uveďte na stránkach akademický titul a doterajšie skúsenosti autorov,
- ak vaša stránka získala ocenenia, uveďte ich na zreteľnom mieste (napr. v sekcii O nás alebo dole v pätičke),
- píšte články dostatočne odborne, nie príliš voľne,
- podávajte vyčerpávajúcu informáciu k danej problematike,
- nikdy nezabúdajte uvádzať zdroje informácií, citácie, bibliografické odkazy, použitú literatúru a pod.,
- pokúste sa nadviazať spojenie s inými, úspešnými a dôveryhodnými sídlami a požiadajte ich, aby na vaše sídlo odkazovali. Taktiež odkazujte na svojich stránkach len na dôveryhodné zdroje.
Spoľahlivosť
- definujte na sídle politiku ochrany súkromia používateľov,
- nemajte na stránkach veľké množstvo informácií, ktoré sa nevzťahujú ku žiadnemu zdroju. Ak autori článkov spomínajú, resp. čerpajú z iných stránok, uvádzajte tam aj priame odkazy na dané stránky,
- URL adresa musí korešpondovať s názvom firmy, inštitúcie alebo organizácie,
- zamestnajte, resp. spolupracujte s expertmi na posúdení obsahu menej známych zdrojov.
Personalizácia
- snažte sa, aby bolo sídlo graficky príjemné, aby si stránka pamätala, že ju používateľ už predtým navštívil (napr. cookies),
- k na stránke môže používateľ vykonávať určité transakcie, mal by dostávať automaticky potvrdenie emailom o vykonanej činnosti,
- do obsahu používateľ nesmie mať možnosť zasahovať – v zmysle meniť, dopĺňať,
- na druhej strane, kredibilitu taktiež zvyšuje, keď používateľ má možnosť komentovať články a písať recenzie na celé sídlo (tzv. „guestbook“, resp. sekcia „napísali o nás“),
- poskytnite službu RSS.
Komerčné implikácie
- dôveryhodnosť znižuje fakt, že sídlo je komerčne zamerané alebo že je pod záštitou komerčnej organizácie,
- vyhýbajte sa reklame. Ak ste sa už rozhodli ju na svojich stránkach mať, nech aspoň súvisí s tematikou (nech sa týka lekárskych výrobkov a služieb),
- musí byť jasne odlíšená od ostatného obsahu,
- nemalo by sa otvárať nové okno kvôli reklame,
- nemalo by byť na stránke viac reklamy ako súvislého textu,
- nesmie byť vtieravá a nepríjemná,
- použite nezaujaté, známe zdroje na podporu informácií o produkte, ktorý je určený na predaj (nezaujaté stanovisko o produkte alebo službe),
- ak má stránka komerčný zámer, treba sa vyvarovať článkom, ktoré majú marketingový charakter a je potrebné vysvetliť, ako ovplyvňujú ziskové záujmy obsah stránky.
Amaterizmus
- uveďte na sídle údaj o autorstve a copyrighte (najlepšie dole v pätičke)
- píšte bez gramatických a typografických chýb
- kredibilitu zvyšuje viacero jazykových mutácií (napr. možnosť prepnutia do anglického jazyka)
- všetky odkazy na sídle musia byť funkčné
- text by mal byť prehľadný a dostatočne štruktúrovaný
- uvádzajte dátum publikácie článku, dátum poslednej aktualizácie celého sídla a uveďte niekde aj informáciu o tom, ako často sa sídlo aktualizuje.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára