nedeľa 21. novembra 2010

Ľudia zhodnotia stránku 20-sekundovým pohľadom

Kanadská štúdia uverejnená v roku 2006 v časopise Behaviour and Information Technology (G. Lindgaard, G.J.Fernandes, C. Dudek, J. Brown) tvrdí, že väčšina používateľov si vytvára vzťah dôvery alebo nedôvery voči webovej stránke už v prvých 20-tich sekundách. Prvý pohľad na vizuál stránky, logo, nadpis, či obrázok vytvorí u používateľa názor, s ktorým sa ďalej díva na stránku. Na takéto rozhodnutie niekedy stačí len 50 milisekúnd pohľadu. Vedci ukazovali respondentom defilé stránok iba na niekoľko sekúnd a neskôr aj na dlhší časový úsek, kedy mohli používatelia preskúmať stránku podrobnejšie. V obidvoch prípadoch si vytvárali názor okamžite na začiatku a stáli si za ním takmer po celý čas.

Naše oči sú už vytrénované. Máme v mozgu zapísané akési pravidlá, podľa ktorých hodnotíme stránku. Ak napr. vyhľadávame niečo komerčné, či nie odborné, 60% vyhľádavania sa odohráva cez Google. Postupujeme link po linku, otvárame a zatvárame jednu stránku po druhej, až kým sa nám nejaká zapáči a nájdeme požadovanú informáciu. V priebehu niekoľkých minút prezrieme aj 20 stránok, ktoré odvrhneme na základe prvého pohľadu.

Tento efekt psychológovia nazývajú "halo efekt". Ak sa totiž používateľovi stránka na prvý pohľad zapáčila (stačí príjemný, profesionálny vzhľad, či atraktívny obrázok), je omnoho viac pravdepodobné, že bude benevolentnejší voči malým chybám na stránke a jej obsah ohodnotí, aj napriek tomu, ako veľmi dobrý a spoľahlivý.
Je to kvôli "kognitívnej zaujatosti". Ľudia sú šťastní, keď majú pravdu. Pokračovaním prezerania danej stránky, ktorej na prvý pohľad prisúdili pozitívne hodnotenie, im dokazuje, že na začiatku spravili dobré rozhodnutie. Je to akési hladkanie vlastného ega. Všetko sa to deje vo veľmi krátkych chvíľach, úplne podvedome a týka sa to hlavne povrchného vyhľadávania a nie seriózneho informačného prieskumu.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Lindgaard, G., Fernandes, G., Dudek, C., and Brown, J. (2006). Attention web designers: You have 50 milliseconds to make a good first impression! Behaviour & Information Technology, 25, 2: 115-126.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára